reklama

V čom ma sklamal Učiteľ Slovenska

Tŕpol som, či sa nám podarí vyhlásiť víťaza učiteľskej ceny cez družicu. Keď som v to sobotné ráno dostal tento šialený nápad, ani mi nenapadlo, že je to ťažšie ako som si vysníval.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Moja naivná predstava bola, že chalanom z skCube pošleme meno, oni ho vyšlú do vesmíru a my ho z družice počas galavečera zachytíme. Nema problema.

Musel som im pripadať ako totálny amatér. Začali mi posielať dáta, z ktorých som nič nerozumel. Až po dlhom telefonáte som pochopil, čo mi chcú povedať. Družica bude nad našou krajinou presne od 20:20 do 20:30. Len v tomto čase je možné signál zachytiť. Jediný problém bol, že vtedy sme už mali byť všetci z galavečera doma.

V to sobotné ráno sa spustil vesmírny kolotoč, kedy sa celý program na minúty musel prispôsobovať prvej slovenskej družici. Zmenili sme začiatok akcie aj celú dramaturgiu. Nakoniec sme to dokázali a z vesmíru oznámili morzeovkou víťazku Zuzanu Tkáčovú. Nebyť božskej trpezlivosti a obrovského nadšenia tímu z skCube, nápad by skončil v čiernej diere. Družica nesklamala.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mal som stres pri stretnutí desiatich finalistov, kde sa malo rozhodovať o víťazovi. Niektorí ma vystríhali, že robiť súťaž s učiteľmi je cesta do pekla. Stretnúť sa ešte k tomu s nimi osobne je už čistá samovražda. Strašili ma príbehmi zo zborovní, kde sa ohovára, kydá a vrážajú sa nože do chrbta. Po týchto hororových historkách som už len vyplašene pozeral na prichádzajúcu finálovú desiatku. Mal som s nimi stráviť dva dni a jednu noc. Keby sa pozabíjali, mal by som to na zodpovednosti. Bál som sa trochu aj o seba. Víťaz mohol byť len jeden a všetci sme to vedeli. „Hunger games“ začali.

Na moje prekvapenie, prežili sme všetci. Žiadny triler by podľa tohto stretnutia nemohol vzniknúť. Bol to skôr námet na romantickú drámu so štipkou sci-fi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Keby som nebola v Zaježovej s finalistami Učiteľ Slovenska, dnes by som nerobila raňajky podľa receptu od Moniky, ani Jožkov pokus na fyzike. Nešla by som po vyučovaní pozrieť Alexovu chorú mamku domov ako Ľubka. Helenka mi je príkladom ako zaujať deti, Jarko mi pomohol nájsť v každom žiakovi odborníka. Každý deň v škole sa stáva zážitkom ako u Kornélie a písomku nazývam podľa Katky vedeckou prácou. Nebojíme sa informatiky, lebo máme Zuzku na monitore. A nevznikol by nový projekt s Noemi,“ napísala nám po stretnutí finalistka Jana Karľová. 

Žiadne hry o život sa nekonali. Finalisti nesklamali.

Stretnutie finalistov s odbornou komisiou vo Vzdelávacom centre Zaježová
Stretnutie finalistov s odbornou komisiou vo Vzdelávacom centre Zaježová 

Bál som sa, ako víťazka ustojí ten mediálny záujem, ktorý sa začal na ňu valiť. Až neskôr sa mi priznala, že rozhovory do televízií a interview pre novinárov dávala v horúčke. Nechcela ich odmietnuť, lebo cítila zodpovednosť voči všetkým dobrým učiteľom, ktorých v tej chvíli pred verejnosťou reprezentovala. Keď sa mi len tak mimochodom medzi presunmi medzi televíznymi štúdiami zmienila, že je zrakovo ťažko postihnutá, nezmohol som sa na slovo. Nechcela, aby to komisia vedela. Nepriala si, aby sme túto vec počas súťaže brali do úvahy a zvýhodnili ju možno pred ostatnými. Ostal som bezo slov. Víťazka ani v najmenšom nesklamala.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Zuzana Tkáčová, víťazka prvého ročníka národnej ceny Učiteľ Slovenska
Zuzana Tkáčová, víťazka prvého ročníka národnej ceny Učiteľ Slovenska 

Nesklamala družica, ani desať finalistov ani víťazka ceny. Dokázali sme zvládnuť vesmírnu výzvu, náročný výber pred komisiou aj mediálny záujem. Sklamalo ma niečo, čo vôbec nesúvisí s nedostatkom peňazí v školstve, zmenou kurikula alebo s diletantstvom pri zavádzaní reformy.

Keď som sa finalistov pýtal, ako ich prijali na vlastnej škole, až vtedy som pocítil dýku v chrbte. Nedokázal som pochopiť, ako riaditeľ školy môže odignorovať svoju kolegyňu alebo kolegu, ktorí našli odvahu a chceli ukázať verejnosti, prečo si dobrí učitelia zaslúžia uznanie. Našli sa riaditelia, ktorí nemali ani toľko slušnosti, aby prišli svojmu učiteľovi poďakovať za to, ako aj svoju školu dokázal reprezentovať. (Vďakabohu mnohí riaditelia aj kolegovia majú v sebe slušnosť a stavovskú hrdosť a učiteľom prišli blahoželať. Žiaľ, nie je to taká samozrejmosť, ako som si pôvodne myslel.) 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak raz znovu budeme nadávať na neschopných politikov a zmätené ministerstvo, nezabudnime, že za slabé školstvo môžu mnohokrát aj tí, čo sú k nám oveľa bližšie ako minister. Niektorí riaditelia hrajú nekompromisné „hry o život“. V úspešnom kolegovi vidia súpera, ktorého nesmú nechať prežiť. Je na nás ostatných, aby boli nakoniec víťazmi tí, ktorí si to skutočne zaslúžia a nesklamú.

Juraj Hipš
riaditeľ Živice a zakladateľ Komenského inštitútu – vyhlasovatelia ceny Učiteľ SlovenskaGlobal Teacher Prize

Obrázok blogu
Učiteľ Slovenska

Učiteľ Slovenska

Bloger 
  • Počet článkov:  9
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Meníme pohľad, akým svet nazerá na učiteľov. Cena Učiteľská osobnosť Slovenska poukazuje na dôležitosť učiteľov a dopad ich činnosti nielen na študentov ale tiež na širokú verejnosť. Jej cieľom je zvyšovanie prestíže učiteľského povolania a motivácia súčasných či budúcich učiteľov k výkonu ich profesie. Veríme, že vzdelávanie má silu znižovať chudobu, predsudky i konflikty. www.ucitelslovenska.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu